Jak działa myjnia bezdotykowa?

Myjnie bezdotykowe to coraz częstszy element krajobrazu w naszych miastach, miasteczkach oraz wsiach. Coraz większa liczba osób korzysta z nich, ale z drugiej strony są też osoby, które w dalszym ciągu wolą skorzystać z myjni automatycznej lub umyć auto samodzielnie. Spora liczba osób z tych dwóch ostatnich grup chciałaby skorzystać z myjni bezdotykowej, ale pierwszą barierą, jaką napotykają, jest brak wiedzy odnośnie do tego, jak działa myjnia bezdotykowa. Obawa o to, że źle umyjemy samochód lub nawet je uszkodzimy, powoduje, że osoby te mają opór przed tym, aby na taką myjnię się udać. Opiszemy zatem poniżej, jak działa myjnia bezdotykowa oraz na co należy się przygotować.

Płatność

jak-dziala-myjnia-bezdotykowaNa samym początku powinniśmy powiedzieć sobie o tym, że płacenie na myjni za mycie samochodu może przybierać różną formę. Współcześnie budowane myjnie w standardzie mają już płatność bezgotówkową oraz możliwość płacenia gotówką (w różnej formie, o czym zaraz opowiem), ale są starsze myjnie, na których możemy spotkać się z różnymi formami płatności. Na wielu stacjach będziemy mogli zapłacić monetami, będą też takie, na których będziemy musieli wymienić pieniądz “twardy” bądź elektroniczny na żetony, specjalne klucze lub karty. Myjnie zazwyczaj są tak skonstruowane, że płacimy za tak zwane impulsy, jednak musimy wiedzieć, że na każdej myjni impuls może trwać inny okres. Na jednej będzie to trzydzieści sekund, a na innej czterdzieści lub pięćdziesiąt. Są myjnie, na których rozliczamy się z przepływu wody, ale stanowią one mniejszość.

Przygotowanie

Z dość istotnych porad powinienem nadmienić jeszcze, że na myjni samodzielnie będziemy myli samochód, więc lepiej, aby nasze ubranie było dość luźne (niekrępujące ruchów) oraz robocze. Robocze w takim sensie, aby nie było nam go szkoda zamoczyć. Chemia od producenta myjni bezdotykowej jest dość agresywna, więc niektóre delikatne ubrania mogą się zniszczyć. Auto na myjni najlepiej zaparkować centralnie na stanowisku. Elementy, które są delikatne, czyli lusterka itp. warto umyć przed przyjazdem w domu, aby nie używać na nich wysokiego ciśnienia z lancy.

Mycie – opis ogólny

Zanim zaczniemy mycie, musimy wiedzieć, że na większości myjni samoobsługowej mamy cztery główne programy. Są to mycie aktywną pianą lub mikroproszkiem, spłukiwanie, woskowanie i nabłyszczanie. Są myjnie oferujące na przykład sześć, siedem czy nawet osiem programów, jednak moim zdaniem jest to zasadniczo komplikowanie sprawy i naciąganie na koszty. Przed rozpoczęciem mycia powinniśmy przeczytać instrukcję obsługi, a zalecane jest to bardzo mocno zwłaszcza wówczas, kiedy na danej myjni jesteśmy pierwszy raz lub w ogóle pierwszy raz jesteśmy na myjni. W zależności od ciśnienia wylotowego lancę trzeba trzymać w różnej odległości od auta. Trzymanie lancy zbyt blisko może spowodować uszkodzenie lakieru, zwłaszcza jeśli jest stary lub już ma jakieś uszkodzenia (wówczas można zwiększyć defekt).Mycie aktywną pianą lub mikroproszkiem

Pierwszy program to mycie pianą lub mikroproszkiem. Detergenty wymieszane z ciepłą wodą, mają za zadanie rozpuścić wszelkie możliwe zabrudzenia. Chemia ta jest dość agresywna, więc rozpuszcza większość, nawet silnych zabrudzeń. Mycie należy rozpoczynać od dachu, ponieważ detergent, który będzie spływał z dachu, będzie od razu dodatkowo namaczał inne elementy karoserii położone poniżej. Po zakończeniu tego programu można chwilę poczekać, ale nie należy przesadzać, zwłaszcza jeśli mamy plastikowe reflektory lub inne plastikowe elementy nadwozia.

Spłukiwanie

Po zakończonym myciu pianą aktywną lub mikroproszkiem musimy zabrać się za spłukiwanie. Ten etap jest bardzo ważny szczególnie w przypadku wspomnianych wcześniej plastikowych reflektorów lub innych elementów nadwozia. Należy spłukiwać je szczególnie skrupulatnie, ponieważ pozostałości detergentu mogą przyspieszyć matowienie. To samo tyczy się samochodów z już dość starym lakierem. Jeżeli zależy nam tylko na umyciu auta, to można w zasadzie zakończyć na drugim kroku. Tego typu umycie samochodu zajmuje około dziesięciu minut, więc nie jest to zbyt długie, ani zbyt kosztowne. Jeśli jednak oczekujemy lepszego efektu, to przechodzimy dalej.WoskowanieNa dokładnie umyte auto natryskujemy płyn z trzeciego programu. Jest to mieszanina wody oraz wosku polimerowego. Wosk ma bardzo duże znaczenie dla szyb, ponieważ sprawia, że woda z nich szybciej spływa. Podobne właściwości ma woskowana karoseria, jednak jest to mniej istotne.

Nabłyszczanie

Na sam koniec spryskujemy auto płynem z nabłyszczaczem i substancjami, które mają na celu przyspieszenie procesu schnięcia. Jest to ostatni etap, w którym nadajemy naszemu samochodowi ostateczny wygląd. Po zakończeniu nabłyszczania warto, jest mieć pod ręką ściereczkę z mikrofibry. Za jej pomocą wycieramy karoserię w miejscach, gdzie pozostała woda. Dzięki temu mamy pewność, że na naszym świeżo umytym pojeździe nie będzie zacieków, powstałych na skutek mycia. Na sam koniec można umyć felgi programem do felg. Jest to jednak coś bardzo dodatkowego, więc nie wspominałem o tym wcześniej.

Posted on