Witamina A

Witamina A jest to potoczna nazwa kilku związków organicznych zaliczanych do grupy retinoidów. Jest często określana mianem beta-karotenu, retinolu, akseroftolemu czy prowitaminy A. To jedna z rozpuszczalnych w tłuszczach witamin. W organizmie witamina A jest magazynowana jako retinol w wątrobie oraz tkance tłuszczowej, a w roślinach związek ten występuje w formie karotenoidów. Co ciekawe, jest to jedna z najwcześniej odkrytych witamin w historii medycyny.

Jakie właściwości ma witamina A?

Witamina A jest jednym z najważniejszych składników biorących udział w różnych mechanizmach zachodzących w organizmie człowieka. Pełni istotną funkcję w metabolizmie białek oraz hormonów steroidowych. Dzięki jej właściwościom możliwa jest produkcja rodopsyny, czyli substancji, od której zależy nasz dobry wzrok. Witamina A wpływa także na wzrost organizmu, gdyż reguluje wzrost tkanki nabłonkowej oraz pozostałych komórek ciała. Witamina AOdznacza się także działaniem przeciwnowotworowym, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami. Retinol przeciwdziała zakażeniom, wspiera walkę z wirusami oraz bakteriami, a także dba o dobrą kondycję skóry, paznokci i włosów. Niski poziom witaminy A doprowadza do problemów z widzeniem po zmierzchu. Co ważne, retinol bierze udział w budowaniu naturalnej odporności organizmu, jak i w tworzeniu szkliwa nazębnego. Jest więc on niezwykle ważny zwłaszcza dla dzieci. Witamina A należy do grupy witamin, które występują w dwóch różnych formach, czyli prowitamina alfa i beta-karoten oraz retinol. Jak widać, witamina A jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Bierze udział w przemianach tłuszczów, jak i syntezie białek. Pomaga w regeneracji komórek i jest obecna w przebiegu procesów wzrostowych.To jednak nie wszystko. Witamina A ma działanie antynowotworowe. Według naukowców jest ona w stanie spowolnić progresję nowotworów piersi, stercza, płuc i jelit grubego. W czym jeszcze okazuje się pomocna? Jak dowodzą badania, witamina A jest w stanie podjąć się skutecznej walki z trądzikiem, jak i innymi zmianami skórnymi. Dzieje się tak, gdyż wykazuje się ona działaniem przyspieszającym odnowę naskórka, wzmacnia jego funkcję ochronną i niweluje utratę wody. Zmniejsza płytkie zmarszczki i redukuje przebarwienia, z tego względu jest częstym składnikiem kosmetyków przeciwstarzeniowych. Retinol polepsza elastyczność skóry, wspiera proces leczenia trądziku, natomiast prowitamina A jest naturalnym filtrem przeciwsłonecznym. Istotną rolą witaminy A jest także to, iż bierze udział w syntezie kortykosteroidów, czyli hormonów kory nadnerczy. Hormony te regulują gospodarkę potasowo-sodową w ustroju. Biorą udział w przemianie tłuszczów oraz węglowodanów, a przy tym wykazują się właściwościami antyalergicznymi. Retinol oddziałuje na wytwarzanie z tarczycy tyroksyny, czyli bardzo ważnego hormonu dla wielu procesów fizjologicznych. Doprowadza również do przyspieszania mechanizmów utleniania w tkankach, co przyczynia się do rozpadu tłuszczów.

Gdzie można znaleźć witaminę A?

Witamina A w produktach spożywczych pojawia się w formie retinolu- produkty pochodzenia zwierzęcego i prowitaminy A- produkty pochodzenia roślinnego. Witamina A znajduje się przede wszystkim w wątróbce, jak i innych podrobach zwierzęcych. Oprócz tego zawierają je pewne tłuste ryby. Aby dostarczyć ją organizmowi, należy też spożywać produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli przetwory mleczne, mleko, jajka. Warto podkreślić, że to retinol jest lepiej wykorzystywany przez ciało aniżeli beta-karoten. Jeśli chodzi o warzywa, najlepiej wybierać: czerwoną paprykę, sałatę, pomidory, marchew, dynię, szpinak i jarmuż. Źródłem witaminy A są także owoce, takie jak: morele, śliwki, brzoskwinie czy wiśnie.

Kiedy warto wykonać badanie na poziom witaminy A w organizmie?

Badanie stężenia witaminy A w organizmie warto przeprowadzić, zwłaszcza jeśli podejrzewamy możliwy niedobór czy też nadmiar tej substancji. W krajach wysoko rozwiniętych niedobór tego związku bardzo rzadko występuje. Niedobór określany jest jako hipowitaminoza, a niedobór jako hiperwitaminoza. Oba stany charakteryzują się innymi uciążliwymi dolegliwościami, jak i związane są z ryzykiem pewnych powikłań zdrowotnych. Właśnie dlatego warto zadbać o odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie, a wcześniej warto wykonać badanie stężenia tej substancji. Jest ono polecane przed rozpoczęciem suplementacji, jak i w trakcie, aby ocenić wyniki przyjmowania tej witaminy. Z uwagi na to, że witamina A jest ważna dla płodu, na takie badanie powinny zdecydować się również kobiety w ciąży.

Jakie jest zapotrzebowanie na witaminę A?

Witaminę A można bardzo łatwo dostarczyć organizmowi, a wystarczy do tego odpowiednio zbilansowana dieta. Dla zdrowia warto zachować równowagę między źródłami zwierzęcymi a roślinnymi tej substancji. Jeśli chodzi o normy zalecanego spożycia, wynoszą one 900 µg dla mężczyzn oraz 700 µg dla kobiet. Zapotrzebowanie na tę substancję zwiększa się w okresie ciąży oraz laktacji. Co ważne, suplementacja powinna być wprowadzona i kontrolowana przez lekarza. Nigdy nie należy przekraczać maksymalnych dawek, gdyż nadmiar witaminy A w organizmie okazuje się dla niego niebezpieczny.

Posted on